Biografie

Willem Brons, de éminence grise van de Nederlandse pianisten, treedt nog steeds veelvuldig op. Brons is een belangrijk vertolker van de muziek van Bach, Beethoven en Schubert, al is zijn repertoire daartoe nooit beperkt gebleven. Ook is hij ambassadeur van het historisch instrument. Naast talrijke recitals heeft hij opgetreden met vele beroemde orkesten en samengewerkt met grote dirigenten in binnen- en buitenland.

Bach, Beethoven, Schubert

In 1963 debuteerde Willem Brons in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam en kreeg in alle dagbladen uitermate lovende kritieken. Maar reeds in 1966 had hij de aandacht getrokken van de toentertijd zo fameuze recensent J. Reichenfelt. Naar aanleiding van een recital dat geheel aan composities van Bach was gewijd maakte deze criticus gewag van: een ongewone, bevrijdende Bachavond. Hij voegde hier nog aan toe: Willem Brons leeft zich niet uit in deze muziek, maar beleeft Bach met een grote vanzelfsprekendheid.

Niet zoveel later signaleerde dezelfde recensent Willem Brons´ grote betrokkenheid en affiniteit met de late Beethoven. Zo schreef hij naar aanleiding van een vertolking van Beethovens Diabelli-variaties: Velen spelen het oeuvre van de late Beethoven, maar weinigen zijn geroepen het te kunnen spelen. Willem Brons behoort tot deze zeldzame groep kunstenaars: hij is mentaal verknocht aan Beethovens stijl.

Vanaf 1971 werden de sonates van Schubert een vast bestanddeel van Willem Brons´ repertoire: tot op de dag van vandaag spelen deze meesterwerken uit de pianoliteratuur hierin een voorname rol. Niet alleen in Nederland maar met name in Japan waar hij reeds vanaf het begin van 1983 regelmatig optreedt, lezingen geeft en doceert, geldt hij als een van de belangrijkste Schubert-vertolkers van deze tijd.

Uiteraard beperkt zijn repertoire zich niet tot Bach, Beethoven en Schubert. Zo gaf hij in april 2001 de eerste uitvoering in Nederland van de originele pianoversie van Haydns “Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuz”. Het romantische repertoire behoort uiteraard ook tot zijn bagage, waarbij hij ook buiten gebaande paden durft te treden met vrijwel onbekende werken zoals bijvoorbeeld een van de laatste pianocomposities van Schumann: diens zo ontroerende “Gesänge der Frühe”. Daarnaast heeft Willem Brons een groot aantal van Mozarts pianoconcerten vertolkt, o.a. met het Concertgebouworkest, daartoe uitgenodigd door Marius Flothuis.

Typerend voor de reeds genoemde veelzijdigheid, is zijn betrokkenheid bij historische instrumenten, met name de Weense vleugel uit het begin van de 19e eeuw waarop hij regelmatig concerteert. In dit kader gaf hij recitals tijdens Antwerpiano in Antwerpen, het Festival Oude Muziek in Utrecht, Berlijn en Hamburg.

Orkesten en kamermuziek

Willem Brons trad regelmatig op met vrijwel alle Nederlandse orkesten zoals het Concertgebouw Orkest, het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest met dirigenten als Bernard Haitink, Willem van Otterloo, Hans Vonk, Edo de Waart, Charles Mackerras, Francis Travis, André Vandernoot, David Zinman en Lamberto Gardelli. Alsook in het buitenland met het Londens Philharmonisch Orkest onder Bernard Haitink, l´Orchestre de la Suisse Romande en vele andere waaronder ook Japanse Orkesten. Hij gaf talrijke recitals in grote muziekcentra als Londen, Parijs, Rome, Tokio, Moskou, Berlijn, Hamburg, Antwerpen, Brussel, Praag.

Willem Brons vormde jarenlang een duo met de bekende zanger Udo Reinemann. In 2001 werd een integrale uitvoering verzorgd van de drie grote liederencycli van Schubert alsook van Wolfs Mörike-liederen tezamen met Christianne Stotijn.

Willem Brons als Docent

Naast concerterend instrumentalist heeft Willem Brons een grote reputatie als docent en “lecturer” waarbij zeer uiteenlopende onderwerpen aan de orde komen zoals bijvoorbeeld Bachs WTC dat immers integraal tot zijn repertoire behoort, de specifieke stijl van César Franck, aspecten van Brahms als vooruitstrevend componist en vele andere onderwerpen. Ook schreef en schrijft hij talrijke artikelen in tijdschriften over allerlei in muzikaal opzicht interessante onderwerpen.

Willem Brons was tot 2005 voorzitter van EPTA-Nederland. Op 9 oktober 2021 nam Willem Brons als geliefd en begenadigd docent afscheid van het Conservatorium van Amsterdam, waar hij sinds 1968 piano, kamermuziek en liedbegeleiding doceerde. Bijna vijftig jaar lang leidde hij met verve en een groot pedagogisch talent verschillende generaties pianisten op. Daarnaast gaf hij vele masterclasses en nam hij plaats in jury’s van belangrijke internationale pianoconcoursen. Hij is daarmee van onschatbare waarde geweest voor de pianomuziek in het algemeen en het Conservatorium van Amsterdam in het bijzonder.

De laatste jaren maakt Willem Brons ook deel uit van jury’s in Internationale Pianoconcoursen zoals in juni 2007 in het Japanse Sendai en in juni 2008 tijdens het Robert Schumann Wettbewerb in Zwickau. In april 2008 werd hij uitgenodigd als gastdocent tijdens het Heinrich Neuhaus Festival te Moskou.

Internationale Masterclass Willem Brons

Willem Brons geeft jaarlijks een Internationale Masterclass, die groot aanzien heeft verworven. Deze vond eerst plaats bij Cristofori te Amsterdam, vanaf 2008 op de Keizersgracht 378 te Amsterdam ten huize van Romain d’Ansembourg, en sinds 2014 in het Conservatorium van Amsterdam. De masterclass wordt gefaciliteerd door de culturele stichting van Willem Brins: Stichting Eusebiuskring.

Al vanaf 2001 verzorgt Willem Brons masterclasses tijdens de “International Summer-Academy for Young Artists” in de Bayerischen Musikakademie te Marktoberdorf en in het befaamde Gnessin-instituut te Moskou.

Onderscheidingen

In 2003 ontving Willem Brons uit handen van Hans Ouwerkerk, voormalig burgemeester van Almere, in Amsterdam een koninklijke onderscheiding: Officier in de Orde van Oranje Nassau.

Willem Brons is op 16 december 2018 onderscheiden met de Andreas-penning van de stad Amsterdam. Na afloop van zijn recital in de Kleine zaal van het Concertgebouw ontving hij de penning uit handen van de loco-burgemeester en wethouder Kunst & Cultuur Touria Meliani. De Andreaspenning, een onderscheiding van de gemeente Amsterdam, wordt uitgereikt aan personen die voor de stad prestaties met een landelijke uitstraling hebben verricht op het gebied van sport, wetenschap, journalistiek, kunst, politiek, economie, media, onderwijs of musea.

CD’s en DVD’s

In 2006 verscheen een CD met werken van Mozart. Deze opname werd unaniem zeer geprezen en stond zelfs geruime tijd in de top-10. In 2007 maakte Brons voor de Japanse markt een drietal DVD’s over Bachs Wohltemperirtes Klavier. Later volgden nog twee DVD’s over de late Beethoven.

In 2012 kwam Willem Brons’ dubbel cd met het complete Wohltemperierte Klavier boek I van Bach uit. Deze werd goed ontvangen in o.a. Trouw en Luister.

Concertgebouw Amsterdam

In het seizoen 2007/2008 verzorgde Willem Brons in het Concertgebouw een eigen serie met vier recitals waarin het gehele eerste en tweede boek van Bachs Wohltemperiertes Klavier tot klinken kwam en de laatste drie sonates van Schubert, Beethovens Hammerklaviersonate en enige sonates van Mozart.

Het seizoen 2017/2018 stond in het teken staan van Willem Brons 80 jaar! Met als een van de hoogtepunten het recital in de Kleine Zaal op 22 december 2017. Brons voerde twee karakteristieke composities uit zijn repertoire uit: Bach – Goldberg Variaties en Schubert – Sonate in Bes groot D960.

Willem Brons speelde op 15 december 2019 zijn 6e Kerstconcert in het Concertgebouw te Amsterdam met op het programma Beethoven’s meesterlijke Diabelli Variaties, Bach’s Prelude en Fuga in f klein WTK boek 2 en Schubert’s Sonate in c klein D 958.